نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی سطح زیر کشت خرما در جهرم بیش از ۴هزار هکتار و در خفر نیز بیش از ۲ هزار هکتار است که متوسط برداشت آن ۱۶تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود و در حال حاضر ۲۵ درصد محصول خرمای تولید شده در استان فارس به این شهرستان تعلق دارد.
کد خبر: ۹۹۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 17 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدرضا رضایی کوچی افزود: معرفی شهرستان جهرم به عنوان مرکز پایه اجرای طرح مطالعاتی خرمای شاهانی از تولید تا صادرات در دستور کار قرار گرفته که تبدیل باغداری سنتی به باغداری مدرن، افزایش درآمد تولیدکنندگان، افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی در تولید مواد غذایی ارگانیک از جمله مزایای اجرای این طرح است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری و دانشگاه پیام نور، این دانشگاه در جهرم مهارت بسته‌بندی خرما به صورت استاندارد را در روستاهای شهرستان آموزش خواهد داد.
رضایی افزود: افرادی که در فراگیری این طرح شرکت می‌کنند پس از پایان دوره با معرفی دانشگاه به نهاد ریاست جمهوری، از وام‌های چهار، ۶ و هشت درصد بهره‌مند خواهند شد تا بتوانند به تولید و اشتغال بپردازند.
نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده مبنی بر قیمت‌گذاری خرما و رفع دغدغه‌ باغداران جهرم و خفر، نرخ خرید تضمینی خرما توسط شورای قیمت‌گذاری و وزیر جهاد کشاورزی تعیین شد و افزایش یافت.
وی با بیان اینکه با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، نرخ قیمت تضمینی خرما را به ازای هر کیلوگرم، ۹۲ هزار ریال اعلام شد، اظهار کرد: نرخ تضمینی قیمت خرما در سال گذشته، ۲۹ هزار و ۸۰۰ ریال بود.
به گفته وی، سطح زیر کشت خرما در جهرم بیش از ۴هزار هکتار و در خفر نیز بیش از ۲ هزار هکتار است که متوسط برداشت آن ۱۶تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود و در حال حاضر ۲۵ درصد محصول خرمای تولید شده در استان فارس به این شهرستان تعلق دارد.
رضایی اظهار کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در نخلستان‌های جهرم مشغول به کار هستند.
این نماینده مجلس با بیان اقدامات حمایتی برای نخلکاران بیان کرد: اقدام برای وارد کردن خرما در بورس، صدور گواهی انطباق استاندارد خرما، تأسیس انجمن حمایت از کارگران نخل، ثبت ملی خرمای شاهانی، آموزش بسته‌بندی خرما و... از اقدامات اصلی برای حمایت از نخل‌کاران در سال‌های اخیر بوده است.
وی گفت: برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ انجمن صنفی کارگری ماهران نخل شهرستان جهرم و خفر، با بیمه‌اجباری و حمایت از کارگران این حرفه، تحت نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در جهرم راه‌اندازی شد.

جهرم در زمینه تولید خرما به‌ویژه خرمای شاهانی فعال، اما از داشتن صنایع استاندارد بسته‌بندی این محصول محروم است.
ارقام غالب خرماهای جهرم افزون بر شاهانی، شامل کبکاب، زاهدی، هلیله‌ای، پنجه عروس، خشت و مجول است.
خرمای شاهانی یکی از ارقام خرما در ایران است. میوه آن کشیده و دارای نوکی باریک و رنگ آن قهوه‌ای روشن است.
خرمای شاهانی نرم و به علت شیرینی زیاد و خوش‌رنگی، مصرف داخلی فراوان دارد.
خارک این رقم نیز شیرین است و مقداری از محصول شاهانی به صورت خارَک به مصرف می‌رسد.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار